Uvážene, alebo pod vedením športového lekára

Nie pri každom športe a za každých okolností je nutná rada odborníka (to ocenia najmä tí, ktorí si jeho rady nemôžu finančne dovoliť alebo najbližšie fintess centrum je vzdialené niekoľko kilometrov od bydliska). Ak už ale chceme s telom experimentovať aj chemicky, dobrá rada a vedenie sú viac ako nevyhnutné. Nech to ale bude skutočný odborník aj s medicínskymi znalosťami a celkovým prehľadom.

Komplex aminokyselín alebo BCAA? Karnitín? Tribulus? Cellmass? Taký či onaký tréning? Ako sa správne stravovať? Ako na "objemovku" či "rysovačku?" Možno to poznáte.

Mal som možnosť spoznať mužov - profesionálov a skúsených nadšencov v oblasti fitness a bodybuildingu. Vystupovaním ide zväčša o veľmi príjemných chlapov, možno aj preto, že práca s ľuďmi je nielen ich poslaním, ale aj každodennou praxou (ľahšie to ide s úsmevom, trpezlivosťou a milým slovom). Žiaľ, istá časť amatérov a samoukov tento dojem kazí a šíri túto nákazu ďalej. Sú to fanatici a zaslepenci, ktorí mohutné svaly presunuli v rebríčku hodnôt či cieľov na prvé miesto a zdravie i logické uvažovanie na miesto druhé až posledné. Často ignorujú rady odborníkov, mylné informácie posúvajú ďalej. Už začiatkom adolescencie preťažujú stále rastúci organizmus nadmerným cvičením (kĺby, medzistavcové platničky a i.), zaťažujú ho neuváženými objemovými tréningami, škodlivým stravovaním a užívaním rôznych podporných látok. Aj pre dospelé fyzicky plne vyvinuté osoby sú rizikové prípravky na rýchlejšie "spaľovanie" tuku, dosiahnutie kritickej hodnoty podielu tuku v tele (najmä pre ženy) a taktiež stimulanty testosterónu. Existujú štúdie, ktoré naznačujú, že muži aj vďaka prirodzenej produkcii testosterónu žijú o niečo kratšie, pretože tento hormón, tak ako pomáha byť mužom, je zároveň do istej miery pre ten istý organizmus škodlivý. Čo asi tak spôsobí jeho ďalšia (zbytočná) stimulácia a nadbytok? Nechcime mať výstavné telo kulturistu, pokiaľ nechodíme na podobné súťaže. A ak ho už potrebujeme mať, počítajme s daňou, ktorú si v neskoršom veku naše telo za daný stav či spôsob života vyberie. Nie všetko, čo je krásne, je aj zdravé. Nie všetko, čo teraz neškodí, sa negatívne neprejaví neskôr (sprostredkovaný a/alebo nie bezprostredný negatívny dopad činnosti, pôsobenia látky sa veľmi málo skúma).

Uvedomujem si, že pre mnohých začiatočníkov je veľmi lákavé za pomerne krátku dobu sa zbaviť podkožného tuku a znásobiť svoju svalovú hmotu. Pri intenzívnom tréningu nie som proti užívaniu proteínových nápojov a pri obezite proti užívaniu bezpečných prípravkov z našich lekární. Pri obezite je však potrebné dať si väčší pozor na stravovanie a viac sa hýbať. Ak si už nemôžeme dovoliť stravovať sa pestro, jesť biopotraviny, tak si aspoň dávajme pozor na dávky jedla, odstupy, sladké, mastné a večerné prejedania sa. Čo sa týka naviazania prijatého tuku v čreve a zbavovania sa ho, odporúčam prípravky s obsahom N-acetyl-D-glukozamínu a rastlinnej celulózy. Iné prípravky, prevažne na báze kofeínu či malinového ketónu (aj tieto tablety zrejme obsahujú viac kofeínu a iných látok ako malinového ketónu), sú telu viac škodlivé ako prospešné (poruchy spánku, nekomfort) s minimálnym alebo žiadnym účinkom. Žiadne tablety, náplasti či nápoje na chudnutie neurobia zázraky. Ak aj minimalizujeme vstrebávanie triacylglycerolov v čreve, zvýšeným príjmom cukrov stimulujeme ukladanie energie procesmi syntézy a depozície tuku (premena bielkovín cez cukry na tuk je tak energeticky náročná, že sa v podstate ani neudeje - napr. počas hladovky sa niektoré aminokyseliny v procese glukoneogenézy menia na glukózu a takto získaný cukor sa bezprostredne využíva, neukladá sa do zásoby ako tuk).

Nadobúdam pocit, že niektoré prípravky na chudnutie a bodybuilding sú skôr psychostimulanty alebo zmes čohosi, ako látky so skutočne účinnými zložkami.

Ako postupovať, ak som sa dal na bodybuilding? V prvom rade si musím uvedomiť, aký mám cieľ. Ak som sa rozhodol stať sa profesionálnym fitness trénerom alebo kulturistom, určite je vhodné približne v 15 rokoch vyhľadať osobného trénera, ktorý sa ma bude v najbližších rokoch ujímať a viesť ma. Súťažne trénuje málokto, väčšinou ide o rekreačný šport. Aj tu je potrebné uvedomiť si motiváciu a cieľ, nastaviť si zrkadlo a zostaviť vhodný tréning. Je smutné, že 16 - 17-roční chlapci si dajú za cieľ čo najskôr vyzerať ako 30 - 35-roční akční hrdinovia z filmov či fitness modeli z internetu. Predovšetkým je dôležité naučiť sa mať rád svoje telo, svoju jedinečnosť a k zdravému životnému štýlu i pohybu pristupovať s radosťou, nadšením bez kŕčovitosti či zúfalstva, hnania sa za nereálnymi cieľmi či reálnymi cieľmi za nereálny čas. Práca na duši i na tele chce čas a trpezlivosť. Každý človek do istého veku rastie, vyvíja sa. Pri nevhodnom tréningu, záťaže, stravovania či užívania doplnkov si preťažím kĺby a chrbticu, naberiem svaly aj tuk, ktorého sa budem mať problém zbaviť, náhle zvýšený objem tela spôsobí ďalšiu záťaž na pohybový aparát, zaťaží sa mladé srdce, obličky, pečeň, nehovoriac o psychickej ujme, keďže začnem žiť len pre budovanie tela a vecí okolo neho. Stanem sa otrokom tela a ujde mi podstata - trebárs rozvoj ducha a vnímanie či posudzovanie iných nie prvotne cez vzhľad.

Proteínové nápoje takisto nie sú kokteily pre zdravých mladých ľudí, ako to prezentujú niektorí tréneri. Sú určené pre dlhodobo chorých, seniorov, vrcholových športovcov (vhodné prípravky v uváženej miere) a tých, ktorí majú z nejakého dôvodu denný príjem bielkovín nižší, ako je norma (dospelý 2 g bielkovín na 1 kg hmotnosti tela). Moderným trendom je prijímať iba niektoré typy aminokyselín vo zvýšenej miere. Nadbytok čohokoľvek v tele, telu neprospieva. Zvýšený príjem kazeínu (poznáme viacero typov tohto fosforylovaného proteínu - mimo kazeínu materského mlieka, účinky ktorých na plne vyvinutý dospelý organizmus nie sú dostatočne preskúmané) a iných komerčných proteínových prípravkov je rizikovým faktorom vzniku artériosklerózy. Neuvážené užívanie zasa enormne zaťažuje metabolizmus človeka. Živočíšne bielkoviny a pestrá strava v menších dávkach sú vždy vhodnejšie ako umelé náhrady.

Okrem toho je na trhu toľko prípravkov, že sa v nich laik stráca, alebo "...kamarát povedal, že toto bral a je to fajn... ." Každý má iný metabolizmus, životosprávu, genetický predpoklad, cieľ, je iná osobnosť, má iné priority, iné vnímanie reality. Žiaľ, niektoré z prípravkov od niektorých výrobcov fitness produktov obsahujú aj nevhodné látky, prípadne sú kompletne tichými zabijakmi (stimulátory tvorby testosterónu).

Ak už chceme pri intenzívnom tréningu užívať podporné látky, majme na pamäti svoj vek, vlastný, nie cieľ iného, milujme svoje telo také, aké je a buďme pod dohľadom odborníka, skúseného trénera, ktorému nejde o rýchly rast svalovej hmoty či rýchle "spaľovanie" tuku, ale v prvom rade o zdravie svojich zverencov (najvhodnejšie je trénovať taký šport, ku ktorému máme skutočný vzťah, neopičiť sa po iných, ale už keď to inak nejde..., tak vždy s rozumom a informáciami z prvej ruky). Ak cvičíme sami, cvičme s chuťou bez veľkých plánov či cieľov. Cvičme pre radosť - každý to, čo má rád. Niekto rád beháva, iný našiel záľubu v plávaní, futbale, hokeji, sebaobrane atď. Nejde tu len o svalovú hmotu. Vždy ide o radosť z pohybu a kondičku, ktorú budeme postupne získavať.

Už len samotná pomerne rýchla strata tuku znamená ubližovať svojmu telu, pre ktoré je to šok, stres, a bráni sa tomu (mozog "spustí režim hladovky" - využiť maximum z prijatej potravy). Mnohí zabúdajú na to, že isté percento tuku v potrave je potrebné pre tvorbu steroidných hormónov (na báze cholesterolu), dostupnosť vitamínov A, D, E, K pre telo a iné procesy (esenciálne mastné kyseliny sú samy vitamínom - F). Rôzne "spaľovače" či "vychytávače" tukov z potravy viažu aj cholesterol. Nedostatok cholesterolu v tele človeka spôsobuje mäknutie kostí, zníženie činnosti srdca, zvýšenú náklonnosť k zápalom.

S hormónmi (akýmikoľvek) neradno experimentovať, ako aj s rôznymi látkami zvyšujúcimi výkon a stimulujúcimi CNS (napr. Animal Rage). Je to biznis, zavádza sa už naozaj čokoľvek. Nie je správne, že niektorí ryžujú na úkor zdravia tých, ktorí by za väčšiu svalovú hmotu dali čokoľvek na svete, a pritom to možno v skutočnosti ani nepotrebujú, sami nechcú (myslia si, že to od nich vyžadujú iní, riešia tým vlastné komplexy atď.).

Ak do posilňovne nestíhame alebo ju nemôžeme navštevovať pre iné dôvody, zariadiť si vlastnú "mini" posilňovňu nie je zďaleka tak finančne či priestorovo náročné, ako by sa na prvý pohľad mohlo zdať. Iste, klasická posilňovňa má tucet strojov a náčiní, lenže my pre tréning začiatočníka nepotrebujeme všetky. Užitočná je univerzálna posilňovacia lavička a sada jednoručiek. Pekné počasie môžeme využiť a zabehať si vonku v kvalitnej bežeckej obuvi (nepotrebujeme bežecký pás), prípadne si zabicyklovať (ak máme doma klasický bicykel, nepotrebujeme stacionárny bicykel). Kvalitné cvičenie neznamená vždy cvičiť s výberom náčiní či strojov. Koľkokrát zabúdame na klasické cviky s váhou vlastného tela.

Ku kvalitnému tréningu je potrebný kvalitný proteínový nápoj. Musíme počítať s tým, že proteínový nápoj pri dlhodobom či udržiavacom cvičení je dôležité si zaobstarať každý mesiac (podľa veľkosti balenia) a každý rok môžeme svoju domácu posilňovňu obohatiť niečím novým (napr. k bench lavici si dokúpime vzpieračskú tyč so závažiami do 100 €, alebo masážno-saunovací pás okolo 30 € či iné doplnky - protišmykové rukavice, športový odev a i.).


Výbava, príslušenstvo

Multifunkčná/Univerzálna posilňovacia lavica/Bench lavica

Jednoručky v kufríku (pre mužov)

Bežecká obuv

Proteínový nápoj

Spolu

Odporúčaný zdroj, moja značka

Fitness e-shop gym.sk, Duvlan

Fitness e-shop gym.sk, Duvlan

ASICS (GEL)

Zen Whey (2 kg), Kompava

Dobrá cena

70 - 150 €

30 €

40 - 60 € (akcia)

40 €

180 - 280 


Každý je schopný zostaviť si vlastný tréningový plán a dať si väčší pozor na stravu (nič nepreháňať). Ako motiváciu uvádzam tri internetové stránky: fitmagazin.sk, trener.sk, dumbbell-exercises.com. Pre ďalšie informácie ohľadom bežeckého tréningu, fitness poradenstva či stravy, ma stačí kontaktovať e-mailom.